Menu Luk

Solskiven

Lymix MUSICAL et pædagogisk koncept

Til vore musicals er der udarbejdet forskellige pædagogiske materialer.
Materialerne kan bestilles her og i butikken.

Rollehæfte – Kopimappe: Rollehæfterne er fremstillet som kopimapper. Kopimapperne lejes og kan derfor ikke købes.
Forfatterafgift pr. opførelse: 450,00 kr.

Sammenspilshæfte – Tekster og noder: Hæfterne indeholder melodistemmer med becifringer, kor- og blæsestemmer mm. Velegnet til brug for musikledsagelsen eller til brug i musikundervisningen.
Se yderligere oplysninger under beskrivelsen af de enkelte musicals.

PlayBack CD: PlayBack-CD’en gør det nemt for lærere, som ikke selv spiller og er samtidig en stor hjælp til indøvning af sangene. 
CD’en kan også bruges som erstatning for et orkester.

CD: CD med sangene

På denne side vises de materialer, som er udgivet netop til denne forestilling.

Aldersgruppe: Folkeskolens mellemste- og ældste trin.
Spilletid: Ca. 70 minutter
Roller: ca. 24

Materialer:
Solskiven – Rollehæfte – kopimappe inkl. CD med lydeffekter – ISBN 87-90967-06-2
Solskiven – Rytmisk sammenspil  –  ISBN 87-90967-05-4
Solskiven – PlayBackCD

Solskiven

En spændende historie om magi, guder, magt og kærlighed blandet med nutidens kultur og levevis.

Mange medvirkende:
Kan spilles af færre personer, idet handlingen dels er henlagt til Aztekernes rige og nutidens Danmark
En solgud, Klogskabens Fe – Prinsesse Camiliano med hofdame – Kongen Zoboo – Dronningen Almone – Eventyreren Jones, Gadebørn – Narkobagmand og sælgere. – Aben Pongo – En professor – I boden på markedspladsen: Tiquitia og Chuanita – Fra TV-stationen: Porter, Mark Dane, Michael Jernvejr, – En spåkone – Spionen Spy samt andre småroller og dansere.


Solskiven

Hvad gør man med et rockband, et TV-selskab, en ond konge, en smuk og elsket prinsesse, en gud, en abe, fattige og forsømte gadebørn, en eventyrlysten ung mand og flere roller fra vidt forskellige tider og miljøer? Løsningen er Solskiven.

Handlingen

Historien tager sin begyndelse hos Aztekerne, et folk som alle for længst troede var forsvundet. Zoboo er Aztekerne konge, men guderne frygter for hans begær efter magt og rigdom. De beslutter at fremstille en Solskive med en magisk amulet, og den som sætter amuletten på Solskiven får gudernes hjælp. Dronning Almone får Solskiven, og Prinsesse Camiliano bærer amuletten i sin halskæde. Konger får fat i Solskiven – men mangler amuletten.

 En dag på markedspladsen taber Camiliano sin halskæde, men Jones kommer til undsætning. Kongens spioner tror, at Jones har amuletten, og soldaterne får ordre til at drage ind i urskoven for at finde ham. I ly af mørket tager Camiliano afsted for at advare Jones, men i nattens mørke bli’r hun overfaldet.

Guderne straffer kongen med et jordskælv, som danner en bred sprække i dalen. Mark Dane fra TVx er på pletten, og fundet af den uopdagede dal spredes hurtigt. Et rockband afholder en koncert til fordel for de ulykkesramte, men en spåkone leder dem på sporet af Solskiven og amuletten.
En musical med mange forskellige roller – flotte scener og god musik – nem og ligetil.

Anmeldelser:

Ungdoms Koret laver vi hvert år en Musical til skolens Forårs koncert. I år hed stykket “Solskiven” og det var første gang jeg selv skulle være med. Til at starte med skulle vi på lejrskole på Sønderballe. Vi fik besøg af to dansere fra en efterskole, de hed Naomi og Laura. I starten var det meget svært at lære dansen men til sidst blev vi rigtig gode.

Vi skulle også øve alle sangene til vi ca. kunne dem udenad. Bagefter fik vi vores roller og vi fik også at vide hvem der skulle synge hvilke sange. Det kom lidt bag på mig da jeg fik at vide jeg skulle synge solo, men lidt efter lidt vænnede jeg mig til tanken. Og så begyndte vi at øve os på selve skuespillet, og man kunne hurtigt se hvordan man blev bedre og bedre. Der var selvfølgelig også tid til lidt pjat, nogle gange lidt for meget. Men eftersom vi alle gerne ville være gode, øvede vi nærmest røven ud af bukserne.

Da det næsten var tid til at vise stykket kunne vi også stort set alle de andres replikker. Der var også tid til at komme med gode ideer til noget sjovt, så det hele ikke blev for kedeligt. Når man var oppe på scenen og skulle optræde havde alle sommerfugle i maven. Det var så spædnende og jeg kunne næsten ikke forstå, at det var nu! Vi skulle optræde tre gange og da det hele var overstået var jeg kun spændt på hvad vi skal spille næste år.

Af Dina Schøn